Volně přeloženo z RS2000-16V.co.ukVýfukové svody na Escortu RS 2000 jsou dobře známy coby restriktivní. Důvod má částečně co do činění s jejich konstrukcí a také s APS (air pulse system). Tento systém je nesprávně označován EGR (exhaust gas recycling), kterým není, neb je zcela odlišný. Jen pro informaci, EGR recirkuluje výfukové plyny zpět do sání k dodatečnému spálení odpadních plynů které zhoršují emise a tím podružně zasírá celý motor hnojem a přispívá k jeho báječné funkci, viz třeba diesel motory. Tento systém se vyskytoval u Zetec motorů a sám Ford od něj v posledních letech výroby ustoupil. (Proč asi?)
Výhradní činností APS je rychle ohřát katalyzátor z důvodu jeho efektivní funkce. Tento systém je využit jen při procesu zahřívání motoru a nemá vliv na emise po drtivou většinu času jeho funkce. Při měření emisí na STK je jeho absence nezaznamenatelná, z důvodu průběhu měření na autě zahřátém na pracovní teplotu. Díky tomuto faktu mnoho majitelů RS2000 tento systém odstraňuje.
Na následujícím obrázku je tento systém

1) Svody
2) Trubky pulsního systému
3) Ventily pulsního systému
4) Ventil kontroly průtoku vzduchu
5) Filtr vzduchu
6) Lambda sonda
Modifikace systému vás ochudí o položky 2,3,4,5
Postup:
Zvedněte auto a podložte podpěrami :D
Demontujte startér a chladič pro lepší přístup, manipulaci a demontáž měrky hladiny oleje (osobně jsem ji nikdy nesundával, svody jdou vytočit z auta i s ní). Povolte trubkové vedení od svodů a demontujte jej (zahoďte). Demontujte zbytek výfuku od svodů, pak i lambda sondy - u těch si dejte pozor která kam patří, jsou odlišné. Manipulujte s nimi opatrně neb jsou křehké a následovně i drahé na výměnu. Povolte svody od hlavy a osvoboďte od nich vozidlo.
Uvnitř každé jednotlivé trubky uvidíte toto, původní stav je vpravo, výsledný vlevo.


Samotné nátrubky systému jsou ve svodech dost silně zavařeny, tudíž zde je to na každém, jak se k tomu postaví. Já osobně je za pomocí flexy, sekáče, kladiva, vrtačky a ruční frézky a dobré vůle odstraňuju komplet, takže v jedné fázi jsou ve svodech 4 hrozivé díry a tady nastává moment, kdy by měl nastoupit zkušený svářeč. další postup je je jen vyřezat zevnitř a zevnitř zavařit, ale nikdyj sem to nedělal, zdá se mi to zbytečně složité, dále ze svodů budou koukat pahýly čehosi a pro následovné omotání termopáskou to taky není zrovna ideální Další poznatek mám, že na Mk.VII jsou svary záhadně silnější, takže to jde o to hůř.
Další restriktivní bod svodů jsou vnitřní svary. Při pouhém pohledu do svodů lze vidět housenka po obvodu, která dost zmenšuje průměr potrubí.

Je potřeba obvařit trubky k přírubě zvenku a vnitřní stranu zabrousit spolu se svary po odstraněných nátrubcích APS.

Jak lze vidět, dojde k významnému zvětšení průměrů vstupu sběrného potrubí.
Je jasné, že tato úprava je nevratná, ale o to tu nejde, důležité je zlepšení dýchání motoru.
Ačkoliv tyto úpravy vám samy o sobě nepřinesou zaznamenatelné či významné zvýšení výkonu (cca 1-3 HP), umožní však pracovat lépe dalším úpravám a v kombinaci s decat trubkou, kvalitním výfukem a vzduchovým filtrem dostanete zlepšení špičky a středního pole výkonové křivky. S ohledem na to, že tato úprava je téměř zadarmo by byla hloupost ji neprovést.
Samozřejmě je nezbytné, nebo spíše přínosné svody omotat termopáskou. Dílo dostane nejen efektní vzhled, ale i utlumí sálání do motorového prostoru. Dále má malý vliv na výkon motoru díky tomu, že udrží teplotu ve svodech, čímž si výfukové plyny udrží více energie a tedy i rychlosti.


