www.ford-escort.cz
http://www.ford-escort.cz/phpBB3/

K-Jetronic
http://www.ford-escort.cz/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=1471
Stránka 12

Autor:  dr.morfeus [ 08 zář 2014 16:11 ]
Předmět příspěvku:  K-Jetronic

Nevím jestli to bude k něčemu dobrý nebo zajímavý, ale neměl sem co dělat a mám doma nefunkční K-jet jednotku, tak sem jí rozebral a nafotil. V případě psaní nesmyslů mě opravte nebo to smažte.

+ upgrade -> překlad textu z uk stránky.
http://www.auto-tat.co.uk/Escort%20Upgr ... tronic.htm

1. Zařízení na dávkování paliva (rozdělovač vstřikování -> dále RV)

Obrázek

Obrázek zobrazuje zjednodušený náčrt RV.

Obrázek

Obrázek

Uvnitř RV je několik komor (v našem případě 4 -> pro každý vstřikovač 1...na obr. výše jen dva). Každá komora je uprostřed horizontálně rozpůlena kovovou destičkou na horní a spodní sekci. Do spodní sekce se pod tlakem dávkuje palivo pomocí vnitřních průchodů. Horní sekce jsou připojeny na vstřikovače.
Aby se palivo dostalo do vstřikovačů, musí se dostat zdolní sekce komory do horní, v čemž mu brání výše zmíněná kovová přepážka. Palivo se tam tedy dostává pomocí dávkovacího pístku. Tento pístek je umístěn uprostřed RV (ve středu všech 4 komor). Tento pístek má na sobě 4 drážky (pro každý vstřikovač jednu). Horní a spodní sekce komor jsou pak spojeny pístkem přes průchody, které lemují výše uvedené drážky. Tyto drážky zajišťují správné dávkování paliva do každé horní sekce komory a následně do vstřikovačů.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Čím větší plocha drážky je namířena proti průchodu, tím je průtok paliva vyšší.

Obrázek

Obrázek

Tlakem se palivo pomocí "bočních chodeb" dostane nad pístek, kde na něj tlačí. Dávka paliva ovšem nesmí být překročena a proto je přebytek paliva vrácen uzavřeným otvorem zpět do vratného potrubí.

Obrázek

1.2. Přetlakový ventil

Palivo mířící do vstřikovacího rozdělovače z nádrže vyžaduje určitou míru kontroly, aby mělo správný tlak. To zajišťuje právě přetlakový ventil. Je vestavěný do vstřikovacího rozdělovače a skládá se z jednoduchého pístku a pružiny. Napětí pružiny bylo přednastaveno s použitím podložek umístěných pod ní.

Obrázek

Jak palivo přicházející z nádrže proudí do VR (1.), svým tlakem působí na pístek s pružinou, který když se úplně stlačí, otevře se okruh vracející přebytečné palivo zpět do nádrže. Když je právě malý průtok paliva, jeho tlak pístek nepřetlačí -> zpětný okruh se neotevře.
Když se začne průtok paliva zvyšovat, ale tlak začne klesat, pístek bude uzavírat zpětný okruh a nebude pouštět palivo zpátky do nádrže dokud se rovnováha tlaku neobnoví.

Obrázek

Obrázek

A nyní co pohybuje pístkem uvnitř vstřikovacího rozdělovače...

2. Mechanismus na snímání průtoku vzduchu

Celý mechanismus viz. foto.

Obrázek

Základní prvky mechanismu jsou: kyvadlová osa, bod působící na pístek, šroub pro nastavení pozice pístku, talíř dělící prostor airboxu a sání.

Obrázek

Obrázek

Bod působící na pístek se dá nastavit pomocí šroubu. Toto nastavení by se ale mělo ponechat výrobní, jinak by mohlo dojít k rozesrání celého palivového rozdělovače.

Na talíř zespoda tlačí vzduch, který ho zvedne a pohne tak celým ramenem. To znamená, že bod působící na pístek posune pístek tak, že se do průchodů v RV odkryje větší plocha drážek a zvýší se průtok paliva...jak bylo napsáno výše.

Obrázek

Obrázek

Jako další prvek je na řadě škrtící klapka, ale to zas příště.

Autor:  dr.morfeus [ 08 zář 2014 16:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

3. Škrtící klapka

Škrtící klapka propouští množství vzduchu, které motor pro svůj správný chod potřebuje. Je to jednoduchý systém klapky namontovaný na sání.

Obrázek

Na škrtící klapce najdeme malý kanálek pro obtok vzduchu přes klapku, který nám zajišťuje přísun vzduchu když je klapka zavřená...tedy nám zajišťuje volnoběžné otáčky, a tím pádem že motor na volnoběh nechcípne. Hodnotu volnoběžných otáček nastavíme šroubkem, který na obtoku je.

Obrázek

Obrázek

Na jedné straně je tedy ŠK napojena na sání a na straně druhé spojeno gumovou hadicí s airboxem (na němž jsou komponenty viz 1. a 2.).

Obrázek

Autor:  dr.morfeus [ 08 zář 2014 16:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

4. Vstřiky

Obrázek

Vstřiky jsou čistě mechanické a velmi jednoduché. Nejsou pulzně otevíratelné a uzavíratelné jako je to u modernější verze EFi. Tyto vstřiky se jednoduše otevřou až když na ně působí správný tlak paliva, který musí přetlačit pružinu uvnitř vstřiku. To tak zajišťuje správný tlak paliva a navíc při vypnutém motoru zabraňuje vytékání paliva ze vstřiku.
Tento vstřikovací systém není samozřejmě sekvenční, což znamená, že při nastartovaném motoru tryská palivo ze všech 4 vstřiků, nezávisle na fázi 4-taktního cyklu ve válcích. Množství vstříknutého paliva je dáno. Když je sací ventil uzavřen, palivo nateče za něj a vstříkne se do válce až když se ventil otevře.
Na obrázku dole je systém navíc vč. nádrže, palivového čerpadla, zásobníku paliva, palivového filtru.

Obrázek

Autor:  dr.morfeus [ 12 zář 2014 17:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

5. Přídavný ventil zabraňující zahlcení motoru (ventil na obtok vzduchu)

Obrázek

Ventil zabraňující zahlcení (dále jen VZZ) je přídavný ventil, který má v systému pochopitelně svou úlohu. Když je klapka škrtící klapky uzavřena (např. sundáním nohy z plynu při přeřazení rychlosti) talíř mechanismu na snímání průtoku vzduchu (viz 2.) má tendenci "viset ve vzduchu", zatímco kolem něj stále proudí vzduch, aby v gumové hadici sání zaplnil místo mezi tímto talířem a právě uzavřenou škrtící klapkou. V tomto momentě mechanismus na snímání průtoku vzduchu drží pístek dávkování paliva (viz 1.) v horní pozici (velký průtok paliva), což vede k zahlcení motoru.

Obrázek Obrázek

Abychom se tomuto problému vyhnuli, je zde nainstalovaný VZZ (ventil na obtok vzduchu). Tento ventil je zabudovaný na airboxu, ze kterého je vyvedený do gumové hadice sání + do něj vede podtlaková hadička ze sání (za škrtící klapkou) - viz foto - a otevře se vždy (jak bylo uvedeno výše), když se uzavře škrtící klapka, např. sundáním nohy z plynu při přeřazení rychlosti. Tím se vytvoří okruh, kterým vzduch obteče talíř (2.), nepůsobí na něj zespoda a nezvedá ho a tím pádem ani pístek dávkování paliva nezůstane v horní poloze a my se tak zbavili problému se zahlcováním.
Toto je jednoduchý elektromagnetický ventil, který je buď otevřený nebo zavřený. Nelze ho nějak nastavovat.
A jak se ventil vlastně otevře? Proto je tu ona podtlaková hadička vedoucí ze sání (viz. výše). Když se škrtící klapka uzavře, tak tento okruh otevře ventil.
A na závěr zjednodušeně: tento ventil tedy zabrání přesycení motoru tím, že při uzavření škrtící klapky vytvoří vedlejší vzduchový okruh, obtékající talíř, ten tak může klesnout do "klidové" polohy a tím pádem klesne i pístek určující tok paliva.

Obrázek

Obrázek

Autor:  angličák [ 12 zář 2014 18:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

A to je hodně dobrý počin :*/-) :*/-)

Autor:  pety [ 12 zář 2014 18:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

Tiez si myslim.asi sa bude treba morfovi poskladat na nieco dobre destilovane...
Teda aspon benzinaci...
Ked sa posnazi a urobi nieco take pre diesle tak sa mu poskladaju aj dieslaci...
Ale kazdopadne je to super pocin....

Autor:  dr.morfeus [ 12 zář 2014 18:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

Díky, snad to bude mít nějaký užitek když se s tim už mažu :mrgreen: Víceméně jde o volný překlad z jedné anglické stránky s tím že přidám pár fotek a svoje poznatky :mrgreen: ...snad to ve výsledku každý pochopí. Jinak pety naftu bohužel neplánuju. :oops:

PS: postřehy na chyby v překladu nebo nesmysly jsou vítány.

Autor:  fulda [ 12 zář 2014 20:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

:**/////

Autor:  dr.morfeus [ 12 zář 2014 22:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

6. Studený start

Systém studeného startu zde, je podobný systému starých sytičů u karburátorů. Tady je to jen upraveno na vstřikování.
Z celého systému studeného startu začneme zařízením, které můžeme pojmenovat POMOCNÝ VZDUCHOVÝ VENTIL, které nám zvýší dávku směsi při studeném startování motoru a stabilizuje otáčky během zahřívací fáze motoru.

A) Pomocný vzduchový ventil

Toto je další přídavný ventil na obtok vzduchu, ovšem tento je řízen teplotně a pomáhá nám u studených startů.

Obrázek

Nejprve vysvětlím funkci ventilu v systému. Okruh tohoto zařízení obchází uzavřenou škrtící klapku (při startu), což tak umožňuje větší přísun vzduchu do motoru. Tento zvýšený přísun vzduchu pociťuje samozřejmě mechanismus na snímání průtoku vzduchu (2.). Talíř mechanismu působí na pístek ve vstřikovacím rozdělovači (1.), který se dostane do horní pozice a dojde tak ke zvýšení přísunu paliva do vstřiků. No a takto se nám zvýší dávka směsi potřebná pro studený start.

Obrázek

Nyní si řekneme z čeho se zařízení skládá a jak funguje.
Uvnitř ventilu je šoupátko, které se otevírá a zavírá a umožňuje tak přísun nebo blokaci vzduchu v okruhu kolem uzavřené škrtící klapky. Toto šoupátko je řízeno bimetalovým páskem. Pro ty, kdo nevědí, co je bimetalový pásek: Je to pásek ze dvou různých kovů o různých tepelných roztažnostech. Kovy jsou k sobě pevně spojeny. Při ohřívání nebo ochlazování dochází na obou stranách pásku k různému rozpínání kovů, což způsobuje ohýbání pásku.

Obrázek Obrázek

Uvnitř ventilu je bimetalový pásek jedním konce pevně přichycen k zařízení a druhým je připojen k šoupátku. Za studena je pásek rovný, šoupátko neuzavírá okruh a vzduch jím může proudit kolem škrtící klapky. No a logicky, jak se pásek po nastartování začne ohřívat, začne se ohýbat a šoupátkem okruh uzavře. Při provozní teplotě je tedy tento okruh uzavřen.

A co způsobuje, že se bimetalový pásek ohřeje? Pásek je ohříván elektrickým topným tělískem uvnitř zařízení. Tělísko je aktivováno při startu motoru, kdy začne okamžitě pásek ohřívat. Neuzavře okruh samozřejmě ihned, chvíli to trvá. Celý pomocný vzduchový ventil je chytře umístěn tak, aby byl vystaven teplu vycházejícímu z motoru, které rovněž působí na bimetalový pásek. To znamená, že při startování zahřátého motoru je okruh rovněž uzavřen.

Obrázek

Obrázek

Autor:  Radek124 [ 12 zář 2014 22:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

pěkné 8-)

Autor:  Wizzy [ 15 zář 2014 08:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

Výborně! :*/-) :*/-)
Jestli se nemýlím, je to odtud http://www.auto-tat.co.uk/Escort%20Upgr ... tronic.htm což dost pomohlo, ale skvělé je spojení těchto jednoduchých obrázků s rálnými fotkami a praktickými zkušenostmi :**/////

Autor:  dr.morfeus [ 15 zář 2014 16:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

Ano ano, už sem to v nějakym tématu taky uváděl, ale k překladu sem se dostal až ted. Každopádně dnes dodělám snad další kapitolu.

Autor:  dr.morfeus [ 19 zář 2014 18:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

6. B) Regulátor přídavného paliva (Warm up regulator)

Před tím než se vrhneme na toto zařízení, něco málo zopakujeme. Vrátíme-li se zpět k pístku dávkování paliva se vstřikovacím rozdělovačem (1.), zopakujme, že to funguje v závislosti na mechanismu snímajícího průtok vzduchu (2.). Když se talíř tlakem vzduchu zvedne, zvýší se i průtok paliva. V opačném případě, kdy pístek ovlivňuje mechanismus na průtok vzduchu tím, že je nad ním velký tlak paliva a nedovolí pístku a talíři dál stoupat, je tu přetlakový ventil, který natlakované palivo vrátí zpětným okruhem do nádrže. Co když ale snížíme tlak paliva nad pístkem abychom umožnili mechanismu na průtok vzduchu (nějakou danou rychlostí proudění vzduchu) aby pístek zatlačil dál? Toho není těžké dosáhnout, jen se musí zvýšit rychlost paliva vracejícího se do nádrže (zpětným okruhem). No a to dokáže právě Regulátor přídavného paliva.

Obrázek

Funkce a účel regulátoru je velice podobná funkci a účelu u pomocného vzduchového ventilu (6.A). Jediný rozdíl je, že regulátor přídavného paliva pomalu přivírá obtokový okruh paliva a ne vzduchu jako je tomu u PVV (6.A). Další rozdíl je ten, že se okruh zcela neuzavírá. Přivře se maximálně na předem danou minimální nastavenou hodnotu. Jinak regulátor funguje i na stejném principu bi-metalového pásku jako PVV (6.A), který se začne po startu motoru ohřívat a tak šoupátkem přivírat okruh.
Znamená to tedy, že při zahřívací fázi je okruh otevřený a po tu dobu je směs obohacená. Regulátor je opět umístěn blízko motoru z důvodu působení teploty na bi-metalový pásek.

Obrázek Obrázek

Obrázek

Obrázek

Pohled na regulátor zapojený v systému:

Obrázek

Autor:  dr.morfeus [ 20 zář 2014 21:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

K tomu, abychom dokončili kapitolu Studeného startu potřebujeme poslední součástku. I když regulátor přídavného paliva (6.B) funguje jak má a obohacuje směs při zahřívací fázi, motor stále potřebuje palivo, které by mu pomohlo za studena nastartovat. Vstřikovací rozdělovač (1.) to nezvládne a proto je tu ona součástka - Ventil (vstřik) studeného startu.

6.C) Ventil (vstřik) studeného startu

Obrázek

Ventil studeného startu je vlastně přídavný vstřikovač paliva. V porovnání s dnešními je velmi jednoduchý.
Montuje se hned za škrtící klapku, u vstupu do přetlakové komory sání a jakmile se startér dostane pod napětí otočením klíčku, vstříkne do sání palivo, které se vzduchem vytvoří "mlhu", která se nasaje do válců. Řekněme, že se tedy vytvoří taková pomocná směs, pomáhající motoru nastartovat.
Na rozdíl od hlavních vstřikovačů je tenhle spouštěn elektricky, ale nefunguje jako moderní pulzní vstřiky. Tento zajišťuje přísun paliva dokud se nepřeruší jeho elektrické napájení. Přísun paliva zajišťuje vstřikovací rozdělovač (1.)
Ventil je tedy spouštěn elektricky otočením klíčku v zapalování a dále je řízen teplotním čidlem v bloku motoru tak, že když se teplota vyšplhá na určitou hodnotu, ventil se ohřeje a přísun napětí se k němu přeruší termo vypínačem. Tento termo vypínač není nic jiného než nám dobře známý bi-metalový pásek, který prostě při určité teplotě přeruší elektrický obvod.

A to je přátelé vše. Nyní máme celý K-Jetronic poskládaný. Níže ještě ilustrační obrázek celého systému.
Takže doufám že to někomu bude užitečné a že je to alespon trochu zajímavé. Pokud by někdo měl něco zajímavýho ještě na překlad, nebráním se novému tématu...můžete posílat náměty se zdrojem do SZ. :mrgreen:

Obrázek

PS: pokud někdo objeví v textu hlouposti nebo bude mít doplňující info, napište a já to opravím nebo doplním. :*/-)

Autor:  dr.morfeus [ 21 zář 2014 18:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

Takže všechny úpravy dodělány, toto je finální verze.

Autor:  marcoH6 [ 26 zář 2014 17:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

No, Morfe, nepročetl jsem to podrobně, ale je za tím kus pořádný práce, takže bych to mohl pochopit i já a možná, že se pokusím rozchodit tu stříkačku v kabru. Jinak hluboká poklona a poděkováni za kus odvedené práce. :thumbup:

Autor:  dr.morfeus [ 26 zář 2014 18:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

je to popsaný hodně stručně, jestli budeš stříkačku rozebírat pochopíš to líp...ale nevim jestli jí rozchodíš. Tenhle systém je hodně náchylnej na správný nastavení. Každopádně pokud se téma líbí, jsem rád a pokud se teda dostaneš k rozebírce, můžeš taky přidat fotky nebo info který tu neni :*/-)

Autor:  marcoH6 [ 27 zář 2014 07:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

Podle mechanika, který to měl u sebe bylo to srdíčko totálně zasraný nějakým sajrajtem, co býval zřejmě kdysi benzín. Navíc prej jsou v háji veškerý gumičky, takže se zeptám touto cestou: existuje jakási sada těsnění do vstřikování, zaslechl někdy někdo něco?

Autor:  dr.morfeus [ 27 zář 2014 09:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

U nás určitě nic jako nová sada na k-jet nejde sehnat...jestli v Anglii, nevim. Jediný co mě napadlo, tak sebrat někde stříkačku z KE-jetu a použít gumičky z něj. Pokud by to bylo z pojízdnýho auta, měly by bejt gumičky ok.

Autor:  angličák [ 27 zář 2014 09:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: K-Jetronic

Na ebay sem koukal a jdou jen gumičky pod vstřiky tuším, jinak nic.

http://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-K-jetro ... 234087e06f

a pak ještě toto...ehm :lol:

http://www.ebay.co.uk/itm/Escort-Mk3-Mk ... 2595ee201a

Stránka 12 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/