clanky psat neumim, tak aspon neco prevzateho z tuning-czech.net o aute ktere asi kazdy zna
Blue laylaPo čtrnácti dnech mám opět tu čest, abych Vám představil další krásnou káru. Jak už jsem trochu prozradil v minulé recenzi, dnes se bude jednat o Ford Escort XR3i, rok výroby 1991. Stejně jako Picasso, tak i Radim Socha se zúčastnil prvního českého Tuning Cupu, takže jste ho mohli okouknout skoro na každém srazu. V Tuning Cupu skončil celkově na krásném druhém místě v kategorii Ford. Skoro celý tuning-czech.net team byl na velkém finále v Budějovicích. Zde jsem si s Radimem domluvil recenzi. Nebyl vůbec proti. Každopádně jsme se domluvili na tom, že focení bude o týden později v Kopřivnici. Počasí krásně vyšlo a snad se Vám budou líbit i fotky. Modrásek, nebo-li Escort XR3i podstoupil zásadní přestavbu už v roce 2003. Samozřejmě před tímto zásadním zákrokem to byla origo XR3i. Jen tak pro zajímavost, před tím měl Radim škodovku. Escorta přestavěl z „hranatého“ modelu na faceliftovanou verzi. Takže docela zásadní změna. A určitě tomu prospěla. Takže takový malý úvod by byl a teď na představení celého vozu.
Přední část má velmi zajímavý design. Kapota je zahlazena, protažena přes čirá světla a chromovanou masku z Ghia verze. Světla mají Angels Eyes a obstaral je Radim u firmy FK Automotive. Nárazník je od Carzone Specials se zavařenými dírami. Byl snížený čelní otvor ke chladiči a komplet předělán. V něm jsou chromované příčky, které dodávají dojem širšího vozu. Každopádně je to originální design bumperu. Dá se i tvrdit, že na naší české scéně takový nenajdete. Otvory pro mlhovky byly vyplněny nerezem, ve kterém je hlava ufona. Jak říkám, skoro celý vůz je jeden velký originál. Přesvědčíte se o tom sami. Po bocích jsou „žlábky“ pro přívod vzduchu k brzdám. Je na čase se posunout k boční části vozu.

Střešní žlábky byly zavařeny a tak díky tomu je střecha bez nerovností. Nehledejte zde zrcátka M3 nebo nějaké podobné. Radim se rozhodl pro zrcátka z modelu 2000. A podle mě udělal dobře. Kličky zůstaly stejné, jen zmizely zámky. Dokonce i některé boční prolisy zmizely. Nedá se říct, že je Escort zcela zahlazen. Je prostě tak akorát. Když tu vidím toho Forda, nemůžu si odpustit, že jsem jednoho chtěl taky. Ale ne Escorta ale Sierru. Prostě z toho sešlo. No uvidíme, pro co se nakonec rozhodnu. Pokud vše půjde dobře, tak v roce 2010 bych mohl jít na soutěž Tuning Cup. Ale to je za hodně dlouho. Teď jsem lehce odbočil, tak pěkně zpět k popisu. Oranžové blikače nahradily modré od In.Pro. Prahy byly udělány na zakázku podle Bmw E36. Jak u Radka, tak u Radima bok podtrhují kola Keskin KT3 s chromovanými šrouby a leštěným límcem. Přední jsou 7,5 x 16 a zadní 9 x 16 palců. Mno prostě nádhera. KT3ky jsou obuté do Toyo Proxes 195 / 45 R16. Podběhy jsou nalakovány do bílé barvy a hrany prahů jsou potaženy bílou kůží. Vypadá to velmi zajímavě, ale nechtěl bych to čistit. Na zadním okně lze si všimnout vygravírované karikatury auta. Bok jsem Vám jakž takž představil a na řadě je zadek.

Zadek je velmi pěkně začištěn. Tím mám na mysli, že si jenom můžete snít o nápisech křídlu a podobných zbytečnostech. Ne, ne. Zde to opravdu nečekejte. Kdysi zde opravdu bylo křídlo a nějaký ten nápis. Anténa i stěrač podlehly v boji a díky tomu nic nekazí čistotu zádi. Lišta nad SPZ byla zavařena a díky tomu je teď SPZ zamračená. Samozřejmě tomu tak nebylo hned po odstranění lišty. Radim musel dovařit pruh na překrytí SPZ. Lampy, jak v předu, tak i v zadu, jsou čiré a pochází od Sonaru. Opravdu je nejde přehlédnout. Lampička na osvětlení SPZ má stejný kabátek jako sám vůz. Ferrari Modena má dokonale udělaný zadní nárazník, tak si Radim řekl, že tento nárazník (samozřejmě repliku) dá na XR3i. Radim si ho zakoupil od firmičky, která si říká Nuclear. Podle mě vypadá velmi dobře. Jen se může lišit od pravé Modeny tím, že boční otvory jsou vyplněny tahokovem a na levé straně vykukuje laděný výfuk od Laytingu. Jak múžete vidět na fotkách, v interiéru toho bude taky dost k vidění. Tak dost řečí a pojďte si sednout do interiéru. Celý interiér je v bílém provedení v kombinaci se šachovnicí. Přístrojovka je z laminátu a předěláná od základu. Je nalakována do bílé perleti. Veškeré odkládací prostory jsou fuč a s nimi zmizely i průduchy topení. Dokonce i s tvarem si Radim pohrál. Budíky jsou, jak jinak, bíle a mají uprostřed karikaturu auta. Celé jsou podsvíceny led diodami. Ovládání topení a ventilátoru jsou v šachovnicovém provedení. Místo schránky je brushován Escort mezi mrakodrapy. Další části přístrojovky mají sem tam brushovanou šachovnici. Strop je potažen bílou kůží. Té také podlehly sloupky, přední a zadní sedačky, zadní plato a mnoho dalšího. Přední sedačky obstarala firma Autostyle. Volant je od firmy Type R v bílé kůži. Manžeta řadičky je také v bílé kůži a řadička je ve tvaru pístu. Madlo ruční brzdy je také obaleno do kůže. Kryty prahů, jak beztak tušíte, jsou také v kůži. Výplně dveří jsou udělány z lamina. Jsou nalakované do bílé perleti, stejně jako přístrojovka a na bocích je zase šachovnice. V dolní části na boku je 16cm repro od Alpine. Radio je rovněž od Alpine. Není tu ani nouze o nějakou tu audio zástavbu. V kufru je subwoofer a zesilovač, taktéž od Alpine. Omlouvám se, že zde neuvádím konkrétní typ. Woofer je usazen v mdf desce, která má na sobě vrstvu lamina. Celé pak je to potaženo kůží. Radim říká, že to nehraje podle jeho představ. Každopádně se to na novou sezónu vylepší. Před wooferem je šampaňské Bohemia Regia Sec. U toho jsou černé rukavičky Keskin Tuning a vedle tři šampusky. Velmi originálni. Celá podlaha je jedna velká šachovnice. No prostě paráda. Kdo si chce zahrát šachy v luxusním clubu? Snad jsem na nic nezapomněl a pokud ano, předem se omlouvám. Teď se přesuneme jako tradičně na motor a podvozek.
Jedná se o motor 1.8 16V. Co Vás asi zaujme na první pohled jako mě, je samý chrom, airbrush a sem tam něco leštěného. Konkrétně se jedná o leštěné potrubí k otevřenému vzduchovému filtru. Nádoba na chladící směs je lakována do barvy vozu a je na ní airbrush. Opravdu to působí z větší dálky jako právě sešité. Ani na motor se nezapomnělo. Snížila se hlava a vyleštily se sací kanály. Místo sériových menších ventilů se namontovaly vetší. Svíčky jsou tu Denso Iridium. Takže motor si nemůže stěžovat. Laděný výfuk, jak jsem o něm už mluvil, je od Layting a byl z něj odstraněn tlumič a katalyzátor. Podvozek je FK Automotive Variante 2, který je výškově stavitelný. Celý je snížen o asi 100mm. Brzdy zůstaly originální z XR3i. Kdo tento model moc nezná, prozradím mu, že i vzadu jsou kotouče. Pouze se na třmenech udělal airbrush. Radim prozradil pár věcí, co přichystá na novou sezónu. Bude se pracovat na audiu a na interiéru. Ale vím toho ještě víc…lak, kola a brzdy budou také nové. Takže se máte na co těšit. Přesně na Štědrý den bude zveřejněno video, který si pro Vás připravili Hammer a Jord.
Text a Foto: Hammer
