www.ford-escort.cz

diskuzní fórum
Právě je 28 bře 2024 21:29

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 25 črc 2011 00:13 
Offline
Společensky nepřizpůsobivý živel a rozvraceč
Uživatelský avatar

Registrován: 20 črc 2011 19:02
Příspěvky: 4803
Bydliště: Obere Kundensdorf 747 55
Když Ford uvedl v roce 1980 na trh model Mk.III, tak to byl velmi masivní high tech krok směrem kupředu od prehistorické koncepce Mk.I/II, která v něm nezanechala jedinou stopu své existence, vyjma motoru 1100 HCS Kentského typu v základních modelech.
Jak ovšem tento nový model mohl uspokojit sportovně zaměřené řidiče?

Důležité lekce, zprostředkované prodeji E, S. GT, RS a Mexico derivátu Mk.II naznačily, že i nový model musí rozšířit svou paletu modelů sportovním směrem. A proto se objevil vzápětí model XR3, kombinace příjemné ceny a sportovního ducha.

Označení XR je relativně staré, první zmínka se objevuje na zádi Mercury Cougar XR7 a to v roce 1967. Co toto XR ovšem znamená, dodnes nikdo nijak slušně nevysvětlil, takže můžeme jen snít o sportovním duchu , takovém jaké má kupříkladu zbožnované RS.

Obrázek

A tak listopad 1980 byl svědkem zrození evropské legendy, jménem XR3. Standadni CVH 1.6 ze sebe vydal 79 divokých koní, a to díky jedno komorovému karburátoru. Konkurenti svými vozy naznačili průměrně požadovaný výkon kolem 100 koní coby realný a nutně dosažitelný.

Při vývoji vrcholového modelu, Fordovi inženýři použili veškeré kroky, které se dnešní tunerskou optikou jeví, coby jednoduše předvídatelné. Motor o objemu 1596 ccm, vybaveny od výoby jednou vačku - tzv. SOHC, byl impozatně vyladěn na kosmickou hodnotu 96 koníků a to při 6000 otáčkách. Celý tento cirkus je dáván za vinu instalaci dvoukomorového Weberu, speciální vačky a vyladěným výfukovým systémem, respektive jeho svody. Motor jinak zůstal konstrukčné shodný včetně kompresního poměru 9,5:1.

Obrázek

Navzdory chybám v geometrii a neuspokojivém nastavení tlumičů a pružin ranných kusů, byl tento vůz pozoruhodně nekompromisní ve svém sportovním postoji. Pointa příběhu nalezená v absenci touhy skončit zadní částí v lese, často radostně předváděného staršími modely nezkušenému řidiči, u Mk.III se změnou koncepce zmizela a přispěla k všeobecnému pocitu bezpečnosti těchto vozů. Pro pravé závodníky podřadný pokrok, ale pro většinu předpokládaných uživatelů bylo jednodušši ubrat plyn, počkat až se přetížená přední kola opět setkaji s vozovkou a jede se dál bez obav, že si člověk do kufru naloží hromadu dřeva, krb nemaje....


Horší problém byla 4 stupňová převodovka, nabízená jako standadní do roku 1982. Nesmyslné vytí motoru v cestovních rychlostech se nejevilo jako moc přátelské vůči cestujícím, navíc podpořené vibracemi hrubého CVH motoru který v 90 km/h točil 3900 ot/min. Posledních pár měsíců produkce XR3 proto tento artefakt nahradila 5 stupňová převodovka, respektivé zamaskovaný původní 4 kvalt s přidaným 5 stupněm, tzn jinak řečeno rychloběhem.

Na rozvíjejícím se trhu sportovních hot hatchu, jak se jim začalo říkat, nebyl ultimativní výkon něco, co by primárně ovlivnilo prodeje. Escort se svou příjemnou cenou a dostupným sportovním duchem rázem vyšplhal na vrchol zájmu zákazníků, kterým za požadovanou cenu nevadily závodní hodnoty, jako zychlení z 0 – 100 km/h za 9,7 sekundy. XR se stalo oblíbeným modelem, ale lidé stejně nakonec jako obvykle začali vyžadovat více výkonu a to i díky projevu vozidla evidentně schopného snést více.

V červenci 1982 XR3 proto radostně zahodilo karburátor na smetiště dějin, aby v říjnu nalezlo díky invenci vývojářu pod svou kapotou „hypermoderní“ vstřikování od strejdy BOSCHe – známý K jetronic a na svém zadku označení XR3i. K dalším změnám se přidal přepracovaný podvozek s jemnějším a vyváženějším nastavením.

Fordovo dítě dostalo těmito úpravami novou mízu a rázem bylo schopno dostat ručičku tachometru na číslo 100 za 8,6 sekund. Výkon se dramaticky zvýšil na krásných 105 koní a tovární tuning se neobešel i bez klasického tunerskeho klišé, snížení světlé výsky, jmenovitě o 30 mm vepředu a 20 mm vzadu. Významné úpravy podvozku, jeho konstrukce a upevňovacích bodů v karoserii vedly k zrozeni nejlepší XR3i a vysoké prodeje potvdily, ze výfuk trefil hřebík na hlavičku.

V roce 1986 dostal Escort darem od rodičů facelift, všeobecně znýmy jako Mk.IV. Ten přinesl uhlazenější tvary a v březnu tohoto roku i faceliftovany model XR3i, osazený technikou Mk.III. Zvýšení světlé výšky a přeorientováni na spíše pohodlnější jízdu, se stalo začátkem úpadku XR Escortů.

Konzervativněji tvarovaná Mk.IV s nádechem Euro nudy byla vlastně zdegradovanou odpovědí na MK.III RS1600i. V té době začal sílit vliv ekonomicky a prízemněji orientovaných vývojářu oproti SVE (Special Vehicle engineering) oddělení Forda, které se doposavad věnovalo vývoji XR. Auto se stálo více obéznějším a usedlejším, což dokládal návrat hodnot zrychlení na úroveň původní karburátorové verze. Toto měkčí XR nosilo na zádi ořezaný a zdrobnělý spoiler,za příplatek se dala na vůz pořídit příplatková 5 paprsková kola, místo standardních a osobitých 4 děrových. V roce 1990 auto dostalo opět drobný facelift ruku v ruce s implementaci EFI EEC-IV řízením motoru , čím se vůz stál jen stínem své původní rozverné verze.

XR3i se stále dobře prodávalo, ovšem heroické prodeje prvních modelů se už nikdy nevrátily.

Obrázek

_________________
http://www.vh-autoservis.cz


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 25 črc 2011 18:00 
Offline
Nic neumím, nic se mi nechce, seru na to..
Uživatelský avatar

Registrován: 20 črc 2011 19:08
Příspěvky: 2781
Bydliště: Opava
angličák píše:
Označení XR je relativně staré, první zmínka se objevuje na zádi Mercury Cougar XR7 a to v roce 1967. Co toto XR ovšem znamená, dodnes nikdo nijak slušně nevysvětlil, takže můžeme jen snít o sportovním duchu , takovém jaké má kupříkladu zbožnované RS.


tak uz sem myslel, ze se konecne dozvim co znamena oznaceni XR a zase nic :evil:
to oznaceni ma asi kazdy 3dv na stitku ne? na rs mam xr+

Obrázek

_________________
91' Escort RS2000 · 2.0 110kW · 1020kg · KW var.1 -40/30mm · 9,8l/100km · 7,8s/100kmh · 220km/h - Racing car
91' Escort RS2000 · 2.0 110kW · 1130kg · -60mm weitec - zender & mat tunink
N7A Power


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 25 črc 2011 18:42 
Offline
zkušenej Escorťák
Uživatelský avatar

Registrován: 21 črc 2011 07:08
Příspěvky: 389
Bydliště: Ostrava
Taky to tam mam, dokonce vlastne i Microcat vyjede verzi XR. Kdyz mi to servisak kdysi ukazoval, tak jsem se s nim hadal, ze to RS a ne XR.. :) Tak je to tak asi u vsech..


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 25 črc 2011 19:00 
Offline
Mám ho akorát

Registrován: 21 črc 2011 07:43
Příspěvky: 1616
podle wikipedie znamená zkratka XR, užívaná společností Ford "EXPERIMENTAL RESEARCH", čili něco jako "zkušební vývoj" ;)

viz. pátý řádek
http://acronyms.thefreedictionary.com/XR


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 25 črc 2011 19:10 
Offline
Společensky nepřizpůsobivý živel a rozvraceč
Uživatelský avatar

Registrován: 20 črc 2011 19:02
Příspěvky: 4803
Bydliště: Obere Kundensdorf 747 55
A ja myslel ze Xindl Racing, aspon konečně víme, jak to je....zajímavé, že zdroje z Anglie nic nevydaly :D

_________________
http://www.vh-autoservis.cz


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 25 črc 2011 19:22 
Offline
Mám ho akorát

Registrován: 21 črc 2011 07:43
Příspěvky: 1616
tak xindl racing je sice libozvučnější :lol: ale myslím že jsi sám rád že tohle ta zkratka neznamená ;) :lol:

z výše uvedeného lze tedy dedukovat, že XR je jakýmsi vývojovým předstupněm RS, na kterém si západoněměčtí soudruzi zřejmě testovali postupné zvyšování výkonu a jeho účinky na silentbloky přední nápravy :lol:


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz