www.ford-escort.cz
http://www.ford-escort.cz/phpBB3/

Erika aneb začátek příběhu
http://www.ford-escort.cz/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=55
Stránka 13

Autor:  angličák [ 24 črc 2011 20:13 ]
Předmět příspěvku:  Erika aneb začátek příběhu

Escort Mk.III

I nastala zima roku 1979 a bylo na čase říci sbohem staré dobré Brendě v souvislosti s očekávaným jarním příchodem Eriky.

Pro ty co neví o čem mluvím, vysvětlím.V 70 letech měli Fordovi projektoví manažeři úchylku v označování nových projektů aut, na kterých pracovali, dívčími jmény. Z toho plyne, že Capri se říkalo Diana, Mk.II Escort měl označení Brenda nu a Mk.III Escort je od té doby znám coby Erika.

Mk.III se začal měnit v realitu ji v roce 1975, kdy vznikly první skicy třetí generace Escorta. Pro udržení vývoje v dlouhodobé perspektivě se plány na nový vůz, s poháněnou přední nápravou objevily pár měsíců po uvedení MK.II na trh.

Zatímco Mk.II je chápán jen jako převlečená Mk.I, Mk.III nemohla být víc odlišnější, než její předchůdce, s kterým v důsledku sdílí jen obchodní název – ESCORT. Nejen styling karoserie byl nový – s verzemi 3 a 5 dveř hatch, nahrazující 2 a 4 dveřové sedany, ale taky celý systém pohonu a zavěšení kol, celá nová řada motorů, vyráběná v k tomu určené nové továrně.

Byl to mamutí počin, i pro tak velký koncern, jako je Ford, se všemi jeho celosvětovými zdroji a technologiemi. Malým překvapením se stalo to, kdy byl nový vůz v září 1980 představen , že Ford informoval motoristické novináře o skutečnosti, že tento projekt zabral 5 let vývoje, 5 ruzných větrných tunelů, 500 inženýrů a 500 milionů liber.

V diskuzi o novém modelu vznikl koncept „světového“ vozidla. Fordova mateřská továrna v USA držela velký podíl v japonské Mazdě a spolupracovala s ní na mnoha různých projektech. Počáteční idea zahrnovala rozšíření spolupráce i na evropskou pobočku a Escort měl být vozidlem produkovaným po celém světě.

Bohužel správný čas pro tento koncept v té době ještě neuzrál a na konci této myšlenky stojí 3 různé vozidla – Americký Escort nahrazující Pinto, evropský Escort a Mazda 323, které sice vypadají podobně, ale fakticky sdílejí jen minimum součástí.

Naznavše faktu, že si pujdou všichni svou cestou, práce na Evropském modelu začaly koncem roku 1976 dostávat reálné obrysy. Na rozdíl od Fiesty, prvího modelu s pohonem předních kol (pomineme li totálně zapomenutý Taunus 12M P6), jejíž tvary se zrodily v turínském designovém středisku GHIA, byl Escort více „domácím“ úkolem, pričemž kolínská pobočka měla odpovědnost za motory, převodovku a exteriér vozidla, kolegové z Anglie se zaměřili na vývoj podvozku, brzd, řízení, finálnímu doladění motoru a celkového vyvážení vozidla spolu s návrhem interiéru.

Klíčové postavy vývoje Eriky byly Uwe Bahnsen, víceprezident designoveho oddělení Forda a Ron Mellor, víceprezident podukčního vývoje.

Předohrabová Fiesta, uvedená v roce 1976, poskytla klíč k rozvoji Escorta, jakmile byla uvedena na trh, stal se Escort Mk.II s jeho koncepci totálně překonaným a zastaralým.
Bylo velmi důleité, aby se jeho nástupce stal více prostorným, praktickým než jeho předchůdce, zároveň však i mnohem více aerodynamicky efektivním vozem. Pohonné ústrojí se testovalo v tuctu Fiest, jejích karoserie byly prizpůsobeny k pojmuti CVH motorů a celého podvozku Escorta, aby se docílilo výchozích hodnot pro testování ještě neexistujícího vozidla.
Ve stejný čas chlapci v kolíně okusovali tužky v přestávkách mezi těžkou prací na designu vozidla, realizujícího se jako hatchback.

Nový Escort neměl mít nejen lepší aerodynamický odpor ne Mk.II s hodnotou 0,448, leč měl překonat i protivníka nalezeného v Golfu Mk.I, který oplýval hodnotou 0,43, tudíž jasným cílem pro Eriku byla hodnota 0,4 a zadupání koncernového zázraku do prachu cest. Ačkoliv vyvíjené vozy vypadaly velmi uhlazeně s jejich křehkými liniemi a rovnými hranami, ukázalo se po mnoha testech v tunelech a to nejen Fordových, ale i u Mercedes Benzu, Fiatu a Volkswagenu, e hodnota 0.4 nemůže být pokořena.

V ten moment tým Uwe Bahnsena naznal, že je třeba jemně přepracovat záď a prodloužit ji o cca 3 cm, dodat jí drobnou odtrhovou hranu veducí k vylepšení obtékáni karoserie a na přední kapotě došlo k jejímu „přetažení“ přes světla, čím se dosáhlo menšího čelního odporu. Toto všechno převedené na suchá čísla ruku v ruce s detailním vývojem vedlo k dosažení hodnoty 0,384 pro 5 dveřový hatchback, pričemž verze XR3 opatřená předním a zadním spoilerem a „deflektory“ před zadními koly dosáhla až na Cd 0,374.

V porovnání se svým předchůdcem měl nový model podobné základní rozměry, ovšem jeho přední náprava širší, střecha byla nižší a uvnitř bylo mnohem více lépe využitelného prostoru. O jeho náskoku ještě více vypovídá jeho menší váha, neušetřilo se jen zahozením kardanu a tuhé zádní napravy, nýb i promyšlenými kroky vedoucími k pevnějším a lehčím částem vozidla, kupříkladu čelní okno tímto ztratilo 1 mm tloušťky.

Finální design vozidla byl potvzen v březnu 1978 a v průběhu roku došlo jen k několika málo korekcím interiéru, tuke mohla být spuštěna produkce pilotních kusů v továrně Saarlouis a Halewoodu a to počátkem ledna 1980. Červenec roku 1980 uzřel kompletní výměnu modelové řady Mk.II za MK.III a tim začaly šťastná i nešťastná léta Escorta s touto koncepci pohonu. Hned od počátku produkce byla nabízena celá škála modelů a to 3 a 5 dveř hatchback, 3 dveřové kombi osazene 3 movými motory CVH 1.1, 1.3 a 1.6 (ačkoliv všechny verze 1.1 prodané v Británíi se osadily prehistorickym OHV motorem Kent z Fiesty, který byl do ní taktéž implantován z jiného modelu – Cortina). Erika se dále mohla pyšnit různými variantami výbavy od základní standard verze a po luxusní verzi Ghia, ale i sportovni verzi XR3.
¨
A tím byl přerod Brendy v Eriku dokončen.

Obrázek

Obrázek

Praotec Escort - pan Taunus 12M a jeho pomyslny nasledovnik.

Obrázek

Autor:  angličák [ 24 črc 2011 20:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Přeloženo podle Ford Heritage

Zajíma to někoho? Abych se s tím překládáním neprděl zbytečně. Zvlášt, když mi některé klávesy reagují až na třetí úder je to fakt zábavná činnosr :D Mám toho stohy. :lol: A začnu používat diakritiku, ať to nevypada jak skrumáž písmenek vytvořená pitomcem :D

Autor:  zde. [ 24 črc 2011 21:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Je to super cteni, diky.

Autor:  anthAn [ 24 črc 2011 21:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Minimálně já jsem to se zájmem přečet.

Autor:  dj.DEKL [ 24 črc 2011 21:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Palec hore :!:

Autor:  Jenda [ 24 črc 2011 21:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Palec hore penis dole...kazdodenni terapie pred spanim... ;)

Autor:  fonz [ 24 črc 2011 21:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

ale jo, aspon tu je neco zajimaveho konecne

Autor:  Jerikkk [ 24 črc 2011 21:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Pěkné pěkné ;)

Autor:  Lubak [ 24 črc 2011 21:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Palec hore

Autor:  Šimi [ 24 črc 2011 23:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Několikrát jsem si říkal, že k dokonalosti slohu pana Angličáka už mi chybí jen diakritika. Můj sen se splnil!

Autor:  Fisico [ 24 črc 2011 23:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příbehu

Diky angli.. zajimave pocteni..

Autor:  snapik [ 25 črc 2011 12:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

hm, tohle by melo byt na kazdem foru :) aspon se po vecerech nenudim a mam co cist :) jen tak dale sefe :)

Autor:  77Milda77 [ 25 črc 2011 15:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

Dobré anglí ;)

Autor:  Mike xr [ 25 črc 2011 16:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

Peeeckááá a zajímavé počteníčko jinak Escorty 5 a vejš měly jaké jméno? Matilda von Rust?

Autor:  angličák [ 25 črc 2011 16:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

Nevím, to mne nezajímá :D

Jinak uprav si podpis prosím, brečet nad svým autem můžeš na FF :D :D

Autor:  Maxx [ 25 črc 2011 19:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

krásné počtení, jen tak dál ;)

Autor:  Karel84 [ 25 črc 2011 21:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

o joo jena nas zasobuj rase poucim ;-)

Autor:  KKKuba [ 28 črc 2011 13:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

jo, nemel a val to sem... ;-)
Jinak angli máš dost přehled, tak bys sem mohl třeba sypat i jiný značky ne? Třeba udělat takovou sekci "youngtimery jiných značek"... :idea: :?:

Autor:  angličák [ 28 črc 2011 18:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

No, hele já vlastně nic nevím, jen mám hodně různých dokumentů a zbytek si vymyslím, nebo ukradnu :D

Autor:  fonz [ 28 črc 2011 19:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Erika aneb začátek příběhu

tak vymyslej a krad dalsi, at tu toho je co nejvic 8-)

Stránka 13 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/